Sukupuolittaminen henkilötunnuksen perusteella

Yleinen keskustelu

Sukupuolittaminen henkilötunnuksen perusteella

ViestiKirjoittaja Henna » La Joulu 02, 2017 9:18 am

Heippa, ajattelin jakaa tämä tiedonjyväsen täällä yleiselle puolella, mistä en ollut ennen tietoinen ja luulen, että tämä voi myös kiinnostaa muita kuin vain prosessissa olevia tai sinne lähdössä.

Eli ajattelin tuossa tilata K-Plussa kortin, kun minulla ei sellaista koskaan ole ollut ja nyt kun on ihan oikea nimikin viimein, niin voisi sitä kai tuon kortin tilata.

Täytin hakemusta netissä, mutta jäi sitten tilaamatta, kun hakemus sukupuolittaa törkeästi henkilötunnuksen perusteella. Pistin kipakkaa palautetta tästä touhusta ja sieltä tuli aluksi kohtelias vastaus, että palautteeni on ohjattu eteenpäin.

Muutaman päivän päästä tuli seuraavanlainen vastaus, luultavasti joltain asiakkuuspäälliköltä tms. Kopion osan tähän:

"Asiasi on tärkeä, ja se on huomioitu myös Keskossa. Haluamme edistää yhdenvertaisuusnäkökulmaa ja siihen liittyvää sukupuolien tunnistamisasiaa, näitä pohditaan parhaillaan. Edellä mainitut linjaukset tulemme huomioimaan myös K-Plussassa.

Voimme halutessasi luoda sinulle oman asiakkuuden veloituksetta.

Järjestelmässämme tällä hetkellä tulee valita sukupuoli, ja toki voimme halutessasi laittaa asiakkuudellesi sukupuoleksi nainen. Henkilötunnus ei ole pakollinen tieto."

Ilmoittivat myös, että sukupuolen voi myös jättää kokonaan valitsematta. Tämä kaikki siis koskee paperista hakemusta. Netin hakemus toimii eri tavalla.

Seuraavaksi lähden sitten taistelemaan S-etukortin kanssa, joka minulla on ollut kyllä iäisyyden, mutta en ole enää vuosiin sitä käyttänyt. Katsotaan saanko senkin muutettua näin helposti. Jos en, niin pyydän kortin lopullista sulkemista.
- Don't compromise yourself, you're all you've got -
Henna
Miss

Re: Sukupuolittaminen henkilötunnuksen perusteella

ViestiKirjoittaja Pauliina » Su Joulu 03, 2017 7:50 am

Henna kirjoitti:Seuraavaksi lähden sitten taistelemaan S-etukortin kanssa, joka minulla on ollut kyllä iäisyyden, mutta en ole enää vuosiin sitä käyttänyt. Katsotaan saanko senkin muutettua näin helposti. Jos en, niin pyydän kortin lopullista sulkemista.

Olen S-kaupan asiakasomistaja ja aikoinaan olin mielestäni tehnyt kaikki tarvittavat muutokset. Kun sitten tuli eteen edustajiston äänestys ja ajattelin että äänestänpä kun se sujuu netissä helposti. Tuolloin paljastui että vanha henkilötunnus oli jäänyt roikkumaan tiedostoihin.

Ellei ole asiakasomistaja tms. voi olla jopa helpompi toimenpide että lopettaa vanhan asiakkuuden ja perustaa uuden. Mutta tuota muutosta ei kannata tehdä ennen kuin hetukin on vaihtunut, silloinhan menee kuitenkin kaikki etukortit uusiksi (jotkut firmat veloittavat uudesta kortista).
Pauliina
Prinsessa

ViestiKirjoittaja Henna » Su Joulu 03, 2017 9:02 am

Käyn huomenna kyselemässä tuosta S-kortista. Jos senkin voi jättää ilman hetua, niin sitten jatkan kortin käyttöä, muuten sitten suljen koko kortin ja joskus tulevaisuudessa sitten uusi kortti uudella hetulla :)
Henna
Miss

ViestiKirjoittaja S4ndr4 » Su Joulu 03, 2017 12:07 pm

Torstaina kävin aloittamassa asiakasomistajuuden Nokian uudessa Prismassa. Syy tälle oli se, että meni kertakaikkisesti hermo Nordean 7,50€ kuukausimaksulle, jolla ei käytännössä saa edes mitään kassapalveluita. S-Pankissa pystyt asioimaan ihan henkilö henkilölle ja kuukausimaksut ovat 0€/kk... sehän tekee 90€ vuodessa.
Mun hetu vaihtunee maaliskuun nurkilla ja tietysti kysyin tätäkin seikkaa kun papereita askarreltiin, ko. virkailija tarkisti joltain ylemmältä toimihenkilöltä asian ja hetun pitäisi pystyä vaihtamaan muitta mutkitta toimittamalla kopion maistraatin lausunnosta johonkin s-pankin toimipisteeseen. Ilmeisesti pääte ehdotti minunkin sukupuolekseni miestä, koska jossain vaiheessa virkailija totesi, että sinullahan on vielä miehen henkilötunnus. Toivottavasti väärää sukupuolta ei minnekään kuitenkaan tule "kaikenkansan töllisteltäväksi".
Koska en heittämällä Nordeassa olevan opintolainani takia pysty pankkia vaihtamaan, on mukava nähdä sitten "maaliskuussa" miten asiat kussakin pankissa hoituvat.
S4ndr4

ViestiKirjoittaja Henna » Ma Joulu 04, 2017 8:25 pm

Kävin tänään S-pankin toimipisteessä. Valitettavasti systeemi sukupuolittaa henkkarin perusteella ja ei anna valita loppuosan vastaista sukupuolta. Ja loppuosaa ei voi jättää pois.

MUTTA, virkailija löysi sieltä vaihtoehdon: Sukupuoli, ei tiedossa.

Minusta se oli riittävä kompromissi. Ja varmaan siirryn siihen pankkiin nyt, kun mullakin menee hermo Nordeaa. Tilasin uuden kortin uudella nimelläni. Kirjekuoressa missä kortti saapui, oli minun oikea nimi. mutta kortissa väärä!

Viddu mitä touhua....
Henna
Miss

ViestiKirjoittaja S4ndr4 » Ma Joulu 04, 2017 9:23 pm

Juu.. mullakin tuli nordean laskukoneennäköinen tunnusluku laite postissa. Ensin oli oikea nimi täydellisenä, sitten vanha nimi etu- ja sukunimen kera. Kun asiaa Nordealta tiedustelin, eivät osanneet sanoa, mistä vanha nimi oli kaivettu... epäili, että johtuu siitä, että nimi on vaihdettu vast'ikään. No, oli siitä melkein vuosi... Murrr.. :snipe:
S4ndr4

ViestiKirjoittaja Henna » Ma Joulu 04, 2017 9:34 pm

On se vaikeaa tuollaiselle isolle firmalle. Noh, enpä mä paljoa muuta konttoriin tuo kuin hiekkaa :P
Henna
Miss

Paluu Café